Tietokonepelien lyhyt historia (timeline)

Koonnut Pekka Ranta, jolle myös voit kommentoida. Linkit ovat seuraamisen arvoisia. Jos tiedät parempia (historiikki/emulaattori), lähetä linkki!!!

Timeline:


Esihistoria:

    Arkadihallit, joissa oli erilaisia rahalla toimivia automaatteja ja pelejä, kuten yksikätisiä rosvoja, bagatellejä, ennustuskoneita.

1889

     Fusajiro Yamauchi perustaa pelikortteja valmistavan yrityksen, josta tulee myöhemmin Nintendo.

1954

     Service Games Company aloittaa flippereiden maahantuonnin USAn sotilastukikohtiin Japaniin.

1958

    Willy Higinbotham rakentaa Brookhavenin ydintutkimuslaitoksessa tennispelin, jossa tietokoneella ohjataan oskilloskoopin näyttöä.

1957

     USA: Advanced Research Projects Agency (ARPA).

1961

     Steve Russell luo Spacewar-pelin DEC PDP-1 tietokoneseen MITssä.

1962

    Nolan Bushnell, Peter Samson, Dan Edwards, J. Marin Graetz kehittävät Spacewaria - peli leviää nopeasti.
    Alan Kotok ja Robert Saunders kehittävät peliohjaimen prototyypin Spacewarin ohjaamiseen.
    Pelattavuus nousee pelisuunnittelun periaatteeksi. Peli ei saa olla liian realistinen ollakseen hauska.

1965

     Service Games Company muuttaa nimensä SEGAksi ja alkaa valmistamaan arkadipelejä.

1966

     Ralph Baer alkaa tutkia interaktiivisia TV-pelejä Sanders Associates-yhtiölle.
     SEGA julkaisee Periscope-arkadipelin.

1967

     Baerin tutkimus johtaa alkeellisen pong-pelin kehittämiseen. Myöhemmin samana vuonna myös jääkiekkopeli. Suunnitelmana oli välittää pelejä kaapelitelevision välityksellä kuluttajille!

1968

    RCA kehittää televisioitaan varten biljardipelin, mutta hanke osoittautuu epäkäytännölliseksi.

1969

     ARPA rahoittaa ARPANET-tietoverkon rakentamista, ensimmäiset yliopistot, jotka liittyvät verkkoon, ovat UCLA, SRI, UC Santa Barbara ja University of Utah.

1970's

     Star Trek-peli,  jota pelataan printterin avulla.
     Intel rakentaa 4004 4-bittisen mikroprosessorin.

1971

     Magnavox kehittää Odyssey-konsolin, jolla voi pelata tennispeliä TV:n kuvaruudulla.
     Nolan Bushnell kehittää konsoliversion Spacewarista, Computer Spacen. Peli menestyy kohtalaisesti.

1972

    Nolan Bushnell perustaa Atarin (sana tarkoittaa go-pelissä vastustajan tekemää shakki-maista pelitilannetta (!).

1973

     Atari kehittää Pongin. Nimi "Ping-Pong" oli jo rekisteröity! Äärimmäistä pelattavuutta: "Insert Coin. Avoid missing ball for high score." Lukuisia kopioita ilmestyy markkinoille.

1974

     Kee Games kehittää Tankin - ensimmäisen pelin, joka on tallennettu ROM-muistiin.

1975

     Will Crowther ja Don Woods kehittävät Adventuren, tekstipohjaisen seikkailupelin PDP-10 mainframe-tietokoneelle.

1976

     Kotivideokonsoleiden läpimurto: esim. Colecon Telstar Arcade, Fairchild VES (Channel F) ja RCA Studio II varustetaan muistikorteilla (cardridge).
     Exidy julkaisee Death Race-arcadipelin, jossa pisteitä kerättiin ajamalla jalankulkijoiden päälle (myöh. Carmageddon).
     Atari myydään Warner Communications-yhtiölle.
     Steve Wozniak kehittää Apple-tietokoneen.
     Wozniak ja entinen Atarin työntekijä Steve Jobs perustavat Apple Computer Companyn.
     Ensimmäinen 1. persoonan näkökulmasta pelattava peli Night Driver.

1977

     Midway Games julkaisee Gunfightin, ensimmäisen arkadipelin, joka perustuu mikroprosessorille ohjelmoidulle koodille Valmistaja Taito (japanil.).
     Atari julkaisee Video Computer System (VCS 2600)-järjestelmän joka käyttää muistikortteja.
     Apple julkaisee Apple II:n, jossa värigrafiikka ja levykeasema. Soveltuu hyvin pelialustaksi. Muita kotitietokoneita: Commodore Pet, Radio Shack TRS-80.
     Blank, Daniels, Anderson ja Lebling kehittävät Zork-seikkailupelin.
     Larry Rosenthal suunnittelee Space Warsin, joka käyttää ensimmäisenä arkadipelinä vektorigrafiikkaa.

1978

     Ensimmäinen ``Easter Egg'', eli peliohjelmoijan peliin kätkemä piilotiedosto löytyy Atarin julkaisemasta pelistä.
     Nintendo valmistaa Computer Othello-pelejä (poytä, jossa tietokonepeli sisäänrakennettuna).
     Atari julkaisee Atari Football-pelin, jossa trackball-ohjain.
     Midway julkaisee Space Invaders-pelin, valmistaja Taito. Japanissa pelaamiseen tarkoitetut rahakkeet loppuvat kesken (peliaddiktio)!!!.
     Intel kehittää 8088 8/16-bittisen prosessorin.

1979

     Atari julkaisee Lunar Lander-pelin, jossa käytetään vektorigrafiikkaa.
     Atari julkaisee Asteroids-pelin.
     Namco tuo markkinoille Galaxian-pelin, jossa on värigrafiikka.
     SEGA julkaisee Monaco GP, kaksiulotteisen ajopelin, jossa on kuvakulma ylhäältä.
     Infocom perustetaan markkinoimaan Zork-peliä ja muita interaktiivisia tekstiseikkailupelejä. Runsaasti harrastajien omia kopioita pelistä.
     California Pacific Computer julkaisee Akalabethin, Ultiman esiasteen.
     Larry Rosenthal ohjelmoi ensimmäisen beat-'em-up-pelin Warriorin.
     Ensimmäinen Multi-User Dungeon (MUD) ohjelmoidaan PDP-10 järjestelmään Essexin yliopistossa Richard Bartlen johdolla.

1980

     Atari julkaisee Space Invadersin VCS-konsolia varten - konsolien läpimurto USA:n markkinoilla.
     Mattel julkaisee Intellivisionin, ensimmäisen vakavasti otettavan kilpailijan Atarin VCS-konsolille.
     Activision, perustetaan tekemään kolmannen valmistajan pelejä VCS-konsolille.
     Atari kehittää Battlezone-tankkisimulaation, ensimmäisen arkadin, joka käyttää 3-ulotteista ensimmäisen persoonan kuvakulmaa.
     Namco julkaisee Pac-Manin, josta tuli aikansa mediailmiö.
     SEGA saa oikeuden julkaista Atarin Missile Command-peliä.
     Nintendo tulee USAn markkinoille.
     Eugene Jarvis suunnittelee Williams-yhtiölle vallankumouksellisen Defender-pelin, jossa pelaajan täytyi "tutkan" avulla suunnitella pelistrategiaansa etukäteen.
     SNK julkaisee Sasuke vs. Commander-pelin Japanissa. Pelissä yksityiskohtaiset taustagrafiikat.
     Infocom julkaisee ensimmäisen Zork-pelin.
     California Pacific julkaisee ensimmäisen Ultiman, grafiikkapohjaisen seikkailu/roolipelin käyttäen Apple II mahdollistamaa värigrafiikkaa.

1981

     Nintendo kehittää Donkey Kongin,  Mario-hahmo tulee mediailmiöksi ja Nintendon tunnushahmoksi.
     Konami kehittää Scramblen, vaakasuunnassa rullaavan ammuntapelin.
     Atari julkaisee Centipede-pelin (Donna Bailey, eräs ensimmäisistä naispeliohjelmoijista). Muita: Tempest, Frogger.
     Ensimmäinen raportoitu tietokonepelin aiheuttama kuolemantapaus USA:ssa (sydänkohtaus Beserk-peliä pelatessa ;) ).
     USA:n arkadit saavuttavat 5 miljardin dollarin liikevaihdon.
     IBM tuo markkinoille IBM PC:n. Avoin arkkitehtuuri, joka mahdollistaa kloonikoneiden tulon markkinoille.

1982

     Coleco julkaisee ColecoVision-konsolin, jossa tavoiteltiin korkeatasoista grafiikkaa ja ääntä.
     General Consumer Electronics julkaisee Vectrex-konsolin, jossa käytettiin ainoastaan vektorigrafiikkaa.
     Atari julkaisee kehittyneen VCS 5200-konsolin, joka ei myy, koska muistikortit eivät ole yhteensopivia aikaisempien mallien kanssa.
     Midway julkaisee Ms. Pac-Man, josta tulee kaikkien aikojen suosituin konsoliarkadi aikanaan..
     Electronic Games, ensimmäinen lehti, joka käsittelee ainoastaan tietokonepelejä.
     Uusia pelivalmistajia: Sierra On-Line, Broderbund, BudgeCo.
     Sierra On-Line julkaisee Ultima II:n useille pelialustoille.

1983

     Cinematronics julkaisee Dragon's Lair-pelin, joka perustuu laserdisk-kuvalevytekniikkaan. Saatavana nykyään DVD-levyllä!
     Commodore 64, josta tulee myös suosittu pelitietokone.
     Ultima III siirtyy Origin-yhtiölle, pelissä joillakin pelialustoilla taustamusiikki..
     Videopelimarkkinat romahtavat USA:ssa. Liian paljon liian samanlaisia pelejä.

1984

     Nintendo kehittää Nintendo Entertainment System-konsolia (NES).
     Apple julkistaa Macintosh-tietokoneen, grafiikka, ääni, helppo käyttöliittymä, jatkuvuus konearkkitehtuurissa.
     King's Quest, graafinen seikkalu/roolipeli, kehittäjä Roberta Williams IBM's PCjr-koneelle.
     David Braben ja Ian Bell julkaisevat Elite-pelin BBC Micro-tietokoneelle. Laaja strategiapeli, jossa 3D-avaruustaisteluja.

1985

     Nintendo NES markkinoille. Pelissä erityinen lukituspiiri, joka vaatii kolmansien pelivalmistajien hankkivan lisenssin pelien julkaisemiseksi.
     Broderbund julkaisee Carmen San Diego-edupelin.
     Ultima IV.
     Atari julkaisee Atari ST-tietokoneen kilpailemaan Apple's Macintoshin kanssa.
     Microsoft kehittää ensimmäisen Windows-käyttöjärjestelmänsä.

1986

     Super Mario Brothers-peli joka julkaistaan yhdessä NES-konsolin kanssa. Legend of Zelda.
     SEGA Master-konsoli.
     Atari VCS 7800-konsoli, joka ON yhteensopiva aikaisempien mallien kanssa.
     Nintendo suosituin pelikonsoli.
     Commodore Amiga-tietokone, joka kehitettiin nimenomaan tietokonepelikäyttöön.

1987

     NEC PC-Engine.
     Ultima V.
     Will Wright ohjelmoi SimCity-pelin.
     VGA and SVGA grafiikkakortteja valmistetaan IBM PC-tietokoneille. Grafiikka paranee mahdollistaen parempien pelien kehittämisen myös PC:lle.

1988

     Atari  nostaa Nintendoa vastaan monopolisyytteen, perustaen syytteensä hintakartelliin ja kilpailun rajoittamiseen.
     Aleksei Patjinov ohjelmoi Neuvostoliitossa Tetris-pelin, josta tulee suosittu kaikilla pelialustoilla. Satoja kopioita pelin ideasta ilmaantuu markkinoille.
     Geoff Grammondin ensimmäinen ajopeli Stunt Car Racer.

1989

     Atari julkaisee lisensoimattomia pelejä NES- ja SEGA-konsoleille.
     SEGA julkaisee Super Monaco GP:n, kolmiulotteisen ajopelin.
     SEGA julkaisee ensimmäisen 16-bittisen Genesis-konsolin.
     Atari Lynx-kannettava konsoli. Nintendo GameBoy.
     Peter Molyneux ohjelmoi Populous-pelin.
     Ultima VI.
     ARPANETin pohjalta syntyy julkinen Internet.

1990

     Amiga- ja Atari-tietokoneet häviävät markkinoilta.
     Electronic Arts ostaa muita peliyhtiöitä.

1991

     Nintendo julkaisee Super NES-konsolin.
     SEGA julkaisee Sonic the Hedgehog-pelin, josta tulee SEGAn lippulaivatuote.
     Game Genie mahdollistaa cheatti-koodien syöttämisen NES-peleihin.

1992

     Nintendon myynti 7 miljardia dollaria, joka on enemmän kuin USA:n elokuva- ja TV-teollisuudella yhteensä!
     SEGA julkaisee SEGA CD-konsolin, jolle ilmestyi kuitenkin suhteellisen vähän pelejä.
     Nintendo voittaa monopolioikeudenkäynnin.
     Ultima VII .
     Electronic Arts ostaa Origin-yhtiön.

1993

     Panasonic julkaisee 32-bittisen 3DO-konsolin, jolle ei ilmesty tarpeeksi laadukkaita pelejä kaupallista läpimurtoa varten.
     Atari julkaisee 64-bittisen Jaguar-konsolin, joka on kuitenkin kallis ja tehoton.
     SEGA konsolien markkinajohtajaksi.
     Sony ja Nintendo julkistavat uudet 64-bittiset konsolinsa.
     Midway  julkaisee Mortal Kombat-pelin, jonka väkivaltaisuus johtaa pelien ikäluokitukseen.
     Intel julkistaa Pentium-prosessorin, joka tukee kooditasolla multimedia-ohjelmia.
     Sid Meier kehittää Civilization jumala-simulaation PC-tietokoneille.

1994

     SEGAn Genesikselle julkaistaan ID Softwaren Doom.
     SEGA's Saturn-konsoli, jolle ei julkaista kuitenkaan tarpeeksi laadukkaita pelejä.
     Sony's PlayStation-konsoli, jolle käännetään runsaasti arkadipelejä - uusien pelien lisäksi.
     SEGA ostaa Atarin ja sen patentit.
     Cyan julkaisee Myst-pelin.
     Ultima VIII.

1995

     Nintendo julkaisee kannettavan 32-bittisen Virtual Boy-konsolin.
     Nintendo 64.
     Microsoft Windows 95, jossa sisäänrakennettuna Game SDK- and DirectX-ominaisuudet.
     Internetin ja World-Wide Webin läpimurto.
     Full-motion video FMV yleistyy peleissä.

1996

     Verkossa pelattavat pelit yleistyvät.
     Atarin toiminta loppuu.

1997

     Force-feedback peliohjaimet tulevat markkinoille.
     3D-näytönohjaimet pelikäyttöön saavat omat standardinsa.
     Ultima Online.

1998

.....

1999

     Connectix julkaisee Virtual Game Station-ohjelman, jolla voidaan pelata Playstation-pelejä MacIntoshilla.
     VM Labs julkaisee suunnitelmansa Project X:stä, jossa yhdistyvät DVD-tallennin ja pelikonsoli.
     SEGA Dreamcast.
     Ultima IX.

2000

    Sony Playstation 2.

Tulevaisuus:

     Pelialustojen nopeus kaksinkertaistuu joka 2-3 vuosi.
     Muisti halpenee.
     DVD ja korkeampi resoluutioiset näytöt.
     Nopeammat verkkoyhteydet ja tilalliset käyttöliittymät kehittyvät..
     Reaaliaikaiset realistiset 3D-hahmot.
     Pelien tekoäly paranee.
     Pelien kehityskulut kasvavat.

Lähteet:

Randolph M. Jones: A Time Line of Events Relevant to Computer and Video Games.
Leonard Herman: Phoenix - The Rise and Fall of Videogames, Rolenta Press, USA 1997.
Jonathan Smith: Construction Complete - Computer Gaming's Battle to Take Over the World, Future Publishing, UK 2000.
Steven Kent, Jer Horowitz, Joe Fielder: History of videogames.


Linkkejä:

Spong
Universal Videogames List (UVL)
The Killer List of Videogames
The Dot Eaters
J.M.Gratez: The Origin of Spacewar
Planet Sinclair

Pelit-lehti
Finnishgames
Pelihullun maailma
Gamesearcher

Computer & Video Game History
THE TRUE HISTORY OF VIDEO GAMES

LUMETILA-PROJEKTI
Pelikulttuuri - lähestymistapoja elektronisiin peleihin (Lapin yliopisto)
T i L T
Gamasutra - Game Developer's CGDC Technology Incubator 1998: Table of Contents
Gamasutra - The Art & Science of Making Games [07.30.99]

Designing Games: rec.games.design FAQ
 
International Game Developers Network
Welcome to the Game Developers Conference Online (GDC Online)
Welcome to Gamedev.net, Game Dictionary, and Demo News
Game Developer Magazine
Computer Game Developers Association
Designated Ring of Game Developers
GameDaily - Today's News, Today
Games, Gamers and Gaming Culture (Jyrki JJ Kasvi)
G a m e s (Sonja Kangas, University of Lapland)
videogames.com's The History of Final Fantasy
Games Domain - Games Domain
Twilight Software AGE Developer Pages
Abandonware
FAS Departments
MIT: Academics

 
 


Go back...